Årets Robin Hood-projekt går till …

Många företag med stora ambitioner och liten budget har hört av sig. Jag har följt mitt hjärta och bestämt att årets Robin Hood-projekt blir Alfhem gård. Ett startup-företag med drömmar jag vill hjälpa till att lyfta.

 

Varför valde jag Alfhem Gård?

Jag lärde känna Ingrid Wiklund och Peter Lindqvist som äger Alfhem gård på en växtloppis. De är underbara människor som verkligen förtjänar min hjälp. Alfhem gård kommer att förvandlas till café och butik med bland annat närproducerad mat och smidesprodukter. Peter är utbildad smed och har sin egen smedja på gården. Han kommer även öppna en bar influerad av sitt stora intresse – amerikanska bilar. Ingrid har en gedigen karriär som kock bakom sig och hennes passion är mat, växter och trädgård vilket kommer prägla verksamhetens erbjudande.

 

Vad blir mitt uppdrag?

Mina uppgifter kommer att beröra konceptutveckling, varumärkesstrategi och positionering. Jag kommer även göra en affärsplan, SWOT-analys och en företagspresentation inför företagets möte med banken. Förutom design av logotyp och identitet kommer jag att arbeta med att utveckla kommunikationen genom storytelling, copywriting, art direction och kampanjer för lansering i sociala medier. Men mitt uppdrag slutar inte där.

 

Det blir magiskt från golv till tak

Mitt designuppdrag kommer även att inkludera utvecklingen av den fysiska miljön. Jag ska göra plan- och fasadritningar för den lada som konverteras till café och butik på första plan. På andra plan blir det lägenheter för uthyrning genom AirBnB. Spännande tycker jag, och planritningarna är nästan klara! Det har inneburit mycket arbete eftersom det inte fanns ritningar av ladan sedan tidigare. Jag behövde med andra ord lasermäta samtliga ytor och rita allt från grunden.

 

Robin Hood med mycket muskler

Traditionellt brukar mina Robin Hood-projekt landa på ungefär 40 timmar. Detta uppdrag kommer att kräva mer än så. Men jag brinner verkligen för affärsidén och jag vill inte göra något halvdant. I detta projekt får jag möjlighet att använda all min kompetens, så det blir en fin referens för vad jag kan göra. Jag vill tänka långsiktig och har gjort Robin Hood-projekt sedan jag började som designer 1994. Flera av dessa har utvecklas till stora bolag i dag. Det är en fantastisk upplevelse att få vara med på en sådan resa och min betalning är vänner och kunder för livet.

 

Slår ett slag för Söderslätt

Mycket här i Skåne fokuserar på Österlen. Jag vill hellre rikta fokus på vad Söderslätt har att erbjuda. Här bor det människor året om i nästan alla hus. Det är en levande landsbygd under tillväxt som är tillgänglig för både Trelleborg, Malmö och Köpenhamn. Kommunen satsar pengar på att utveckla destinationer som Smyge och Södrast. Här kommer det att hända grejer framöver! Alfhem gård är med och stärker denna utveckling. Tillsammans med Ingrid och Peter vill jag bygga ett tydligt varumärke – och även slå ett slag för varumärket Söderslätt!

 

 

Läs mer om vad ett Robin Hood-projekt är här.

Föregående
Föregående

Squarespace kontra WordPress?

Nästa
Nästa

Bollplank blir business